mandag 15. juni 2015

V/A - Son of a Kitsch. Vol. 1 (1982)

Siden musikkmiljøet i Norge var såpass lite, og interessen i ettertid, til tross for en gradvis vekst, fremdeles ikke er så stor som den burde være (selv om overdreven interesse ville ødelagt all moroa), så finnes det hundrevis av utgivelser som er begravd i fortiden, glemt av de fleste og oversett eller oppgitt av de som kjenner til dem. I dag presenterer jeg en av de ultimate skattene fra perioden, nemlig den legendariske flexi-plata som fulgte med første nummer av fanzinen Kitsch.

Kitsch var en fanzine, altså et slags DIY-magasin, som tok for seg musikk, film og litteratur som var på kanten av det etablerte. Med andre ord var det et rimelig pretensiøst magasin som tok til orde for det vanskelige, kantete, ubehagelige og skjønne i en samtid der det, som i dag, kanskje var vanskelig å se hva som virkelig fantes i en skog av dårlig listepop. Bladet inneholdt plate- og konsertomtaler, filmanalyser, artisthistorikker og manifester for en kommende Gesamtkunstwerk-musikk (étt ført i pennen av Helge Gaarder, like pretensiøs som alltid), som sammen skapte et nydelig produkt av sin tid, til glede for etterkommere. Takket være min far har jeg fått mulighet til å lese alle de tre utgavene som ble gitt ut, noe som har gitt meg mye av innsikten jeg tar i bruk i innleggene her. Dagens plate fulgte med den første utgaven av Kitsch, og inneholder tre spor, henholdsvis av Kjøtt, 3rd Man og Dobbel V/Hiss. I 1984 utvidet Kitsch til å bli et slags plateselskap, og deres eneste andre utgivelse var Helge Gaarders solo-LP Eine Keine Angst Musik. Etter dette var det slutt med både musikk og magasin, og hva skaperne av fanzinen gjorde etterpå har jeg ingen informasjon om.

Grunnet det faktum at plata er en flexidisk er vinylrippen ikke av fantastisk kvalitet, og låtene lider av litt sus og støy, men jeg syns det låter både sjarmerende og lyttbart; dere får eventuelt bedømme selv. Plata åpner med det som ble den aller siste utgivelsen av bandet Kjøtt. I 1982 var bandet allerede oppløst, så det er mulig låta ble spilt inn året før, eller at de kom sammen for å gjøre denne. Låta er en nyinnspilling av åpningssporet på debut-EPen, Nei Nei Nei, men det er vanskelig å se umiddelbare likheter; den gamle pønkriffinga er byttet ut med Gaardersk postpønkfunk, med lekne gitarer og maniske trommer, pluss en vokal som er overalt med hyl og skrål. Teksten er endret, og det selvironiske tilsnittet gjør det hele til en festlig, men også spennende affære, og en verdig avslutning på et fantastisk band. 3rd Man har sin vinyldebut på plata med låten Blå Natt; denne er ikke stort mer enn en spøkelsesbeat og subtilt stikkende skrekkfilmsynther. Det er mulig å høre en spoken word-vokal av noe slag inni mixen, men det er umulig å høre hva som sies, og låta er over før man merker det. Siste spor omtales i magasinet som "Norges kanskje første ambient-låt", noe som for alt jeg vet kan stemme. Dobbel V/Hiss-låta er lite annet enn frittsvevende gitarspill, men det låter vakkert, og minner til forveksling om bølgedønninger som sakte slår innover en strand. Ikke minst er det totalt forskjellig fra den eneste andre utgivelsen prosjektet rakk å gi ut. Det vil være en overdrivelse å si at Son of a Kitsch Vol. 1 er en essensiell plate i postpønk-Norge, men det er en meget spennende kuriositet, som viser både begynnelser og ender, og som vitner om ståpåviljen til de som drev på i undergrunnen.

Første utgave av Kitsch





















Son of a Kitsch, Vol. 1

01: Kjøtt - Nei Nei Nei
02: 3rd Man - Blå Natt
03: Dobbel V/Hiss - Uten tittel

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar